Technologic

עיצוב מותאם גיל - ה"דבר הבא" בעיצוב אתרים?

אחת המגמות החדשניות ביותר כיום היא התאמת תוכן ועיצוב האתר על בסיס קהלי המטרה והתאמתם לצרכי המשתמש. כיום קיימות בשוק מספר חברות חלוצות המובילות את המהפכה החכמה ומבססות את תוכן ועיצוב האתר על בסיס קהלי מטרה מבוססי מגדר, גיל, מקצוע, מיקום פיזי (GeoLocation), תחומי עניין ופרמטרים רבים נוספים הניתנים לפילוח. האם משתמשת בת 12 ומשתמש בן 60 אכן חווים את אותו האתר באופן דומה? האם הצרכים שלהם דומים? האם הפניה למשתמש צריכה להיות שונה מפניה למשתמשת? התשובה היא: כנראה שלא. אז מדוע אנו מעצבים לכל המשתמשים בדיוק באותה הדרך? הרעיון של עיצוב רספונסיבי המותאם לגיל המשתמש (Age Adaptive Design) הוא ליצור עיצוב ממשק מותאם אישית, המתאים את עצמו למכשיר ולגיל של המשתמש, כשהתוצאה תבוא לידי ביטוי לא רק במראה האתר, כפי שקורה באתרים רספונסיביים כיום, אלא גם באופן השימוש באתר, בתוכן שמוצג ובנראות של התוכן - שמותאמים אישית לגיל המשתמש. במילים אחרות: המשתמש לא אמור להתאים את עצמו לאתר, אלא בדיוק ההפך - האתר אמור להתאים את עצמו למשתמש.

בדיוק כמו כל דבר אחר בחיים, גילך הינו פרמטר לו קיימת השפעה גדולה ורבה על האופן בו אתה משתמש באינטרנט. בעוד ילד בן 5 יחפש בטאבלט סרטון וידאו קצבי או משחק שישאיר אותו מרותק, צעירה בת 25 תשתמש בטלפון שלה לשיתוף תמונות של האירוע האחרון בו השתתפה בשלל רשתות חברתיות, אישה בת 50 תחפש באמצעות הטלפון שלה הצעה למתכון חדש ובן ה-70 יחפש תשובה לשאלה שעלתה לאחרונה במועדון בו הוא חבר, כל דור משתמש באופן שונה באתרים זהים ולכן יש רמה שונה של ציפיות עבור מה מהווה אתר "טוב" או "רע", או אתר "פשוט" לעומת אתר "מסובך". מפרסמים רבים מתאימים כבר זמן רב את הפרסום לציפיות המשתמש בצורה של מודעות ממוקדות באינטרנט ומעצבי אתרים כבר רגילים ליצור אתרים שמתאימים את עצמם אוטומטית לגודל המסך של המשתמש, כך שנראה שבעתיד הקרוב ככל הנראה תתפתח מגמה לשלב עקרונות עיצוב דומים כדי ליצור חווית משתמש מותאמת לגיל המשתמש.

גיל המשתמש הוא רק נדבך מסויים אחד מתוך כלל האפשרויות המאפיינות את המשתמש וכדי להתאים את האתר למשתמש מסויים לא יספיק רק להתאים את האתר לגיל המשתמש אלא יש צורך בהתאמה גם למגדר ולדיעות שונות המקובלות בקהל לגבי מגדרים שונים. כאשר, למשל, מבצעים תרגום של האתר לשפות שונות יש לשים דגש על מתן תשומת לב להתאמת המגדר עפ"י מגדרים שונים. בעברית יש מילים שונות המתאימות למגדר ולתיאור של תפקידים שונים. כאשר נתרגם מילים משפות שבהן משמעות המילה זהה למגדרים שונים לעברית, יש לשים לב לא "ליפול" לסטיגמות שונות. יש לתרגם את המילים עפ"י מהות המשפט, כך שמגדר מסויים לא ייפגע מדיעות אפלייתיות (רופא, גננת, אחות, מפתח תוכנה, מעצבת אתרים - עצם התרגום עשוי לשייך את המילה לאופי העבודה ולקבע דיעות שאין בהכרח חובה לקבע. ניתן לשלב במאמר את המילים מעצב ומעצבת, רופאה ואח, כל עוד לא מדובר באדם מסויים וכו'). בנוסף, בקהל גדול ישנן דיעות רבות ומגוונות ויש לקחת בחשבון שהקהל שמגיע לאתר מגיע עשוי להיות יליד המקום, אך גם מהגר - וכן להתייחס לצבעי עור שונים שעלולים לפגוע ברגשותיהם של משתמשים שונים, כאשר משלבים תמונות באתר.

למעשה המידע הדרוש כבר קיים: כבר קיימת היכולת להתאים את האתרים לגודל המסך שבשימוש, כבר יש לנו את המידע לקבוע את גיל המשתמש על סמך "עוגיות" ויש אפשרות בדפדפנים השונים עצמם לקבל התרעות לגבי ביקור באתר חדש שטרם ביקרת בו, אז למה לא לשלב את כל היכולות הטכנולוגיות הקיימות האלה בכדי ליצור חוויית משתמש ידידותית יותר? ככל שאנו מתקדמים במהלך השנים כך ניתן לזהות מספר אתרים המתחילים להשתמש במידע משולב זה כדי לערוך שינויים קלים ולהתאים את עצמם לקהל צעיר או מבוגר. היות והמידע והטכנולוגיה כבר מוכנים וזמינים, לא רחוק היום שבו היכולות הללו יהיו זמינות ופעילות בכל עיצוב והתאמה של אתרי האינטרנט.

אתרי אינטרנט שפותחו בשנים האחרונות כבר מתאימים את עצמם למשתמש הסופי, תוך כדי לקיחה בחשבון כי המשתמשים כבר ביקרו בעבר באתרי אינטרנט שונים וכנראה מכירים מראש את ממשק המשתמש. משתמש "אמור" כבר להבין אין נראה קישור שעליו ניתן להקליק ואיך נראה באנר פרסומי. ההנחה הראשונית היא שהמשתמש כבר מכיר ויודע איך להשתמש באתר עוד טרם הביקור באתר, כך שכשהמשתמשים פותחים אתר חדש שטרם ביקרו בו, וזהו להם הביקור הראשון באתר, הם ככל הנראה כבר יודעים מה כל אלמנט אמור לעשות ויש להם מושג כללי לגבי לאן הם צריכים לגשת באתר כדי למצוא את מה שהם מחפשים, אך השימוש באינטרנט אינו מוגבל רק לאלו שנולדו בין השנים 1970 ל-1995 ואם אתה מוצא את עצמך משני צידי קבוצות הגיל האלה הרי שקרוב לוודאי שתרגיש מבולבל ומתוסכל בעת מפגש ראשוני עם פונקציות "אינטואיטיביות" באתר אינטרנט שטרם ביקרת בו. עיצוב מותאם גיל יאפשר לכל משתמש להרגיש כמו "המשתמש המושלם", כאילו האתר נועד עבורו. בנוסף, התאמה זו תגרום לאתרים להיות יעילים יותר על ידי כך שיקלו על משתמשים למצוא את המידע שהם מחפשים תוך מניעת הבלבול והתסכול שעשוי לצוץ בתהליך.

עיצוב רספונסיבי המותאם למכשיר של המשתמש מתמקד בעיקר על על התאמה וארגון מחדש של תוכן האתר והתאמתו למכשיר הספציפי של המשתמש, אך זהו רק הצעד הראשון בדרך להתאמה לדרישות המשתמש. עיצוב גמיש ורספונסיבי לפי גיל המשתמש מוסיף שכבה חדשה למשוואה של עיצוב והתאמת האתרים למשתמשים בשנים הקרובות. כשם שאתרים מעוצבים מחדש כדי להתאים את הפריסה שלהם למגוון רחב של מכשירים, כך הם גם יוכלו להסתגל ולהתאים את התוכן, המבנה והעיצוב של האתר למגוון רחב של גילאי המשתמשים. ילד בן 6 יעדיף עיצוב עם צבעים רבים, בוהקים ומנוגדים זה לזה, המכיל תמונות רבות לעומת כמות הכיתוב באתר, עם אנימציה מהירה, תזוזות והבהובים רבים. לעומתו אדם בן 60, שרק לאחרונה הכיר את כפתורי הלייק והצ'אט בפייסבוק, יעדיף עיצוב יותר סולידי ומונוכרומטי עם כיתוב גדול, פירוט טקסטואלי וככל האפשר מעט הסחות דעת. נערה בת 12, שנולדה לעידן הדיגיטלי, תעדיף חוויית קניות שונה מאדם בן 50, למרות ששניהם אוהבים מאוד לקנות ברשת. במידה והתאמת האתר לגיל המשתמש תתפוס תאוצה בשנים הקרובות, כפי שהיא עושה בחודשים האחרונים, ככל הנראה התאמה כזאת עשויה להיות "שובר שיוויון" - ולא רק כהזדמנות המקדמת מכירות. התאמת האתר לגיל המשתמש תשרת טוב יותר את המשתמשים עצמם, בשלב הראשון, ותוביל לשיפור משמעותי בתמיכה במשווקים המשניים.

אתר קניות שמתאים את עצמו לגיל המשתמש יתאים את העיצוב ואת אופי השימוש עפ"י התודעה הקוגנטיבית של המשתמש. משתמש צעיר יותר מסוגל לעבד מידע רב בזמן קצר יותר וניתן להציג בפניו הצעות שיווקיות שונות בו זמנית, וככל הנראה גם כאלה שיעניינו במיוחד את אותו משתמש צעיר, וכן יציג באתר יותר אייקונים והרבה פחות טקסט, כי המשתמש הצעיר לא ממש צריך הסברים וחוויית השימוש כבר מוטמעת בתודעתו. לעומת זאת אדם מבוגר יותר, שהראייה שלו כבר לא כמו שהיתה בעבר, יעדיף מיקוד בכמות הצעות שיווקיות מצומצמת וכדאי ולהציג אותן בצורה גדולה, ברורה ומרווחת יותר, עם הסברים מפורטים וברורים - ככל הנראה בטקסט גדול יותר, כאשר על פקדים מסויימים יופיע טקסט במקום אייקון - שיסביר את תפקיד הפקד. עיצוב מותאם לגיל המשתמש יכיל מספר התאמות שונות, כמו התאמת סוג וגודל הגופן שבו מוצג הטקסט, סכימת צבעים שונה שעשויה להתאים לגיל המשתמש וכן למיקומו הגיאוגרפי, כמו סכמת צבעים עזים, בהירים ורוויים שיתאימו למשתמש הצעיר, וסכימה מתונה יותר למשתמשים המבוגרים יותר - תפריטי ניווט שונים שיותאמו לכישורי המשתמש וגילו והצגה של מצגת וידאו למשתמש צעיר בעוד שלמשתמש המבוגר יוצג מידע טקסטואלי מפורט.

למעשה, ניתן למקד את עניין ההתאמה במדוייק יותר: נגישות אתרים היא עניין מהותי, כ-10% מהמשתמשים זקוקים לאתרים נגישים ופעולת ההנגשה דורשת מהמשתמשים להיכנס לאתר ולבצע מספר פעולות שונות על מנת שהאתר יותאם לצרכיהם - וגם אז ההתאמה לצרכים אינה מושלמת. במידה והאתר יוכל לזהות אוטומטית את הצורך הייחודי של המשתמש ויתאים את עצמו לצרכים אלו באופן מושלם, כמו אתר שישנה אוטומטית את הצבעוניות למשתמשים עם לקויי ראייה, ללא פעולה כלשהי שתבוא מצד המשתמש, חווית השימוש באתר תהיה נוחה ואינטואיטיבית יותר לאותו משתמש המסויים.

משחקי מחשב, למשל, מתאימים את רמת הקושי בהם לפי סוג המשתמש וע"י כך יוצרים סביבה שמותאמת ליכולות המגוונות של משתמשים שונים, כך ששחקן שמשחק במשחק בפעם הראשונה ושחקן ותיק יחוו רמות קושי שונות לחלוטין - וכך יפיקו יותר הנאה ופחות תסכול מהמשחק. עפ"י ויקיפדיה, תהליך איזון דינאמי והתאמת קושי המשחק למשתמש הינו תהליך של שינוי פרמטרים באופן אוטומטי ומיידי, תוך התאמת תרחישים והתנהגויות במשחק בזמן אמת, כך שיבוסס עפ"י יכולתו של השחקן, על מנת להימנע משעמום של השחקן אם המשחק קל מדי או תסכול של השחקן אם המשחק קשה מדי. בדיוק כמו חליפה שנתפרה בדיוק למידות המשתמש, כמו מכסה שמתאים בדיוק לסיר או כפפה ליד - אין ספק שבהתאמת האתר לגיל המשתמש מדובר בהזדמנות שיכולה לקחת את תחום עיצוב האתרים לשלב הבא, ולמרות שאין שום וודאות שהשיטה אכן תצא לפועל כדאי לזכור שגם עיצוב רספונסיבי, המתאים את עיצוב ונראות האתר עפ"י המכשיר שבשימוש, התחיל כמשהו תיאורטי בלבד, כך שכדאי להתכונן למהלך ההתאמה לגילאי המשתמש באתרים השונים ברחבי הרשת.